Statusoppdatering.

Da er sesongen over for i år og jeg har allerede kommet godt i gang med planene for neste sesong. Under Assen fikk jeg allerede en dialog med treneren for Swaboladies. Jeg presterte ganske bra under Assen i år med tanke på at det er noen av de beste rytterne som stiller opp der. De syns det var intressant å følge med, og jeg sendte rapporter fra ritt-dagene. De viste interesse og jeg sendte ned en CV med all info og prestasjoner. Jeg fikk ordnet et møte under Ladies Tour of Norway.

Etter Assen ble jeg litt småsyk. Jeg hadde veldig hovne mandler mens jeg syklet der, men tenkte ikke så mye over det når det ikke plaget meg så veldig. Når jeg kom hjem følte jeg meg fortsatt grei, altså det var ikke sånn at jeg på noen måte følte meg syk. Jeg reiste ut å trilla en tur. Jeg mener å huske jeg trente to dager etter Assen før jeg skjønte at jeg måtte stoppe. Dette var tidlig i August. Jeg gikk vel litt over en uke før jeg reiste til fastlegen min. Det var i ferien. Symptomene var håvne mandler som også så veldig betente ut, håvne lymfeknuter overalt på halsen, i tillegg til noen febernetter. Likevel valgte legene å ikke kjøre kyssesyke test og full blodprøve på meg. CRP var fin og halsprøven ga ikke utslag. Så vi tenkte det bare var vanlig forkjølelse, selvom ingen fikk det til å stemme. Jeg var sikker på at det ikke var riktig. Jeg skulle på fjellet så legen sendte med antibiotika likevel.

Etter fjellturen begynte skolen igjen, men jeg følte meg ikke i shape til å trene. Jeg kunne ikke delta på de viktige rittene. VM som jeg hadde hatt et håp om etter Assen, forsvant også. Til slutt reiste jeg til Olympiatoppen. Jeg er veldig skjeldent syk over så lang tid, og jeg hadde hele veien tenkt at dette kan ikke være bare forkjølelse. Det første legen sa når jeg åpna munnen var, – dette er jo kyssesyken eller streptekokker. Jeg har hatt streptekokker mange ganger før. De kjørte full blodprøve sjekk, rask kyssesyke test (i tillegg til at det sjekkes i blodprøvene) og strep-test/halsprøve. Den umiddelbare kyssesyke og streptesten var negativ og igjen fikk jeg beskjed om at jeg bare måtte ta det rolig noen dager også kanskje jeg kunne prøve å lufte meg om noen dagers tid. Jeg fulgte rådet og kjørte noen øker. Men jeg var helt knekt av de øktene med noe høyere intensitet som varte over timen. Det knakk meg helt. Etter å ha trent en uke ringte legen opp. – Jeg har fått svar på blodprøvene dine og det viser seg at du har kyssesyken. Det er også spredning i lever og milt så du må unngå harde slag mot magen og du må også holde deg helt borte fra trening.

Noen dager senere ringte lederen for et forskningsprosjekt på Ahus. De forsket på kyssesyke og utvikling av ME etter kyssesyken. Det innebar gratis tester som jeg satt veldig pris på å få, bl.a ultalyd av milten.

2 uker etter reiste jeg tilbake til Olympiatoppen og testet. Da var prøvene fine. Jeg følte meg bra og det kom som forventet. På forskningsprosjektet hadde jeg likevel en forstørret milt, selvom de kunne si at jeg ikke lengre hadde antistoffer i blodet. De mente jeg burde vente enda 2 uker før jeg kunne trene igjen.

Jeg spurte om det var mulig å få kjøre en ny ultralyd en periode etter og det ordnet de. Den 1 oktober fikk jeg beskjed om at milten min var fin igjen og jeg kunne begynne å trene, dette var ca 3 uker etter at blodprøvene hadde vært fine. Det var veldig kjekt at jeg fikk disse testene, jeg ville heller være på den sikre siden. Jeg er veldig takknemlig for at de testet meg frivillig for å sjekke om jeg var klar for å trene igjen.

Nå er jeg i en fase med opptrening igjen. Vi kommer til å ta oss god tid på å gjøre ting ordentlig og få til et bra grunnlag. Det er viktig slik at jeg ikke får tilbakeslag fra sykdommene. Nå har jeg hatt 2 virus på 2 år og jeg er klar for å bli frisk for en stund.

wednesday_MG_0051

Samtidig som dette skjedde hadde jeg hele tiden en dialog med Swaboladies og møtet gikk også veldig bra, selvom jeg var så veldig nervøs. For noen uker siden var det offesielt at jeg skal bli en swaborytter for neste sesong. Jeg gleder meg veldig til det. Det betyr mange ritt i Nederland og Beliga. Det er regna ca. 35 UCI ritt hvor Ladies Tour er et av de. Når jeg er ferdig på skolen, kommer jeg til å flytte nedover og muligens ta studier der nede, samtidig som jeg satser på idretten min. Første samling blir første helgen i November. Det ser jeg frem til. Bilettene er allerede bestilt, så det blir kult!

Jeg har også fått noen mediaoppslag og det har vært litt som har skjedd i sosiale medier. Det er veldig gøy at folk vil høre om hva jeg driver med og hva som skjer. Det var en periode jeg mottok veldig mye venneforspørsler av mennesker jeg ikke hadde kjennskap til, så derfor valgte jeg å lage en side folk kan like på facebook i stedet for å legge til meg som venn.

Her er noen av oppslagene som har vært den siste tiden.

http://www.swaboladies.nl/2015/10/12/eriksen-joins-swaboladies-2016-team/

Skjermbilde 2015-10-15 kl. 10.17.56

http://eub.no/sport/–det-har-vaert-en-del-toffe-perioder-de-siste-to-arene

Skjermbilde 2015-10-15 kl. 10.20.16

Sto også om meg i Romerikes Blad

12088170_899018096864076_3643622681543794961_n

Og Glåmdalen

12107972_899018093530743_2486345962261830387_n

En side som skriver nyheter om jentesykling i Belgia og Nederland har skrevet et lite innlegg.

Skjermbilde 2015-10-15 kl. 13.32.59

Legg igjen en kommentar

