ON THE ROAD AGAIN

Da var jeg på tur igjen. Denne gangen flyr jeg til Nederland. Etter å ha hatt siste skriftlige eksamen reiser jeg nå til nedover for to ritt. Det ene er det de kaller en klassiker, men uten uci lag på startstreken. Det vil si at vi stiller ganske sterkt som lag. Det andre er en del av Lotto Beligum Cup, altså et UCI 1.2 ritt. Til nå har jeg allerede kjørt et av disse rittene. Sist jeg kjørte dette var det worldtour i Kina, så mange av de store lagene stilte, men ikke med de beste rytterne. Dette ble mine første fullførte UCI ritt sammen med et UCI ritt som var laget til minne om Marianne Vos som selvfølgelig vant dette rittet, som hun omtrent har gjort de siste syv årene eller noe sånt ! 🙂

IMG_4134

Jeg har jo ikke skrevet innlegg på en stund. Så jeg får ta en kort recap på hva som har skjedd til nå. Etter at jeg var i Spania med laget, reiste vi til Mallorca med skolen. Der ble vi i 16 dager. Fikk trent relativt bra der, ble noen timer vartfall, men selfølgelig kanskje ikke så mye som jeg hadde håpet i med at jeg fortsatt tok fohåndsregler etter kyssesyken i høst.

IMG_3620

IMG_3508

Da jeg landet etter Mallorcasamlingen hadde jeg ikke et fult døgn hjemme før jeg reiste ned til Nederland for å kjøre mine første ritt. Pappa var med meg. Det første rittet hadde jeg som målsetning å sitte topp 20 de første 2 rundene, ettersom det var ganske lange runder, jeg ikke visste hva nivået var og fordi jeg hadde hørt at det startet i et enormt tempo og dabbet av etter hvert.

DSCN3857

Rittet gikk ganske bra, endte vel på en rundt 30 plass, av omtrentlig 200 startende, så det var helt greit, det fine med rittet var at jeg klarte målet mitt, om å ligge i front hele vegen, så da kan jeg ikke gjøre annet enn å si meg fornøyd selvom jeg kjente at formen ikke var på topp.

Dagen etter var mitt første UCI ritt, dette var i samarbeid med worldtourrittet Ronde van Drenthe, slik at mange av rytterne fra worldtourrittet stilte i rittet jeg kjørte som bare var et UCI 1.2 ritt, men som da fikk meget god deltakelse.

IMG_4083

Dette rittet var det egentlig noe mål å fullføre en gang, kun å kjenne litt på nivået og skape seg erfaringer. Jeg satt med til halvkjørt ritt. Det var en kritisk sving rett før det de kalte for «Van Berg» meget seriøs bakke det altså. Det var et kritisk punkt fordi det var en liten bakke, men det værste var nittigraderen inn i svingen, for i med at det gikk såppas sakte før svingen, gjorde det at bakover i rekkene i de 200 startende ble det litt trekkspilleffekt for å si det sånn.. Altså sto å ballanserte i bunn av den bakken ganske lenge før jeg i det hele tatt fikk starte på bakken, så da var det på en måte litt kjørt på toppen, i med at man ble tatt ut med en gang en var bak bilkøen.

Jeg reiste hjem igjen til Norge og fikk unnagjort noen timer hjemme i påskeferien, før jeg reiste tilbake til Nederland. Denne gangen reiste jeg alene. Jeg bodde hos ei jente på laget. Og ja da må jeg snakke engelsk hele tiden. Men det går veldig fint for vi er ikke så høytidelige på det, lager litt egne ord når vi ikke finner noen ordentlige også. Så vi forstår hverandre og det er veldig koslig. Jeg begynner å forstå ganske mye nederlandsk også. Men jeg klarer ikke snakke selv enda. Rittet etter var Pajot Hills Classic. Var en ære å kjøre det opp ekstremt mye kjente bakker og brosteinspartier i

Belgia, var blant annet opp de Muur. Føler meg priveligert over å ha kjørt ritt opp den bakken. Det er det ikke alle som har gjort. Desverre er jeg en ganske dårlig klatrer så det varte ikke så lenge før jeg var av. pluss at når du ikke er kommet helt tilbake i form enda og da vises styrkeforholdet så innmari tydligere hvis det er mye bakker i rittet.

IMG_4006

Dette rittet fant sted ganske nyrlig etter terrorbombingene i Belgia, slik at vi kjørte med «sørgeklistre merker» Jeg vil tro det står noe om medfølelse med Brussel. Det ble også markert med ett minutts stillhet før start. Det var litt spesielt å skulle kjøre ritt oppe i alt dette, det var jo ikke engang sikkert om jeg kom meg nedover til rittet.

Etter rittet dro jeg til Bloso, en hestecamp i Belgia NTG har bodd på de siste tre årene på rittsamling. Jeg fikk ikke bli der under hele oppholdet fordi jeg allerede hadde så mye reising på agendaen. Men jeg fikk ett ritt til i nederland før jeg reiste hjem igjen til Norge for å ta igjen litt skole.

IMG_4025

IMG_4133

Det siste rittet var bare et kriterium, så det var det ikke så stor konkurranse på og det var litt digg, da kunne jeg forvente å kjøre litt bra. Bra gikk det jo også. Tok en 2plass i en innlagt spurt. Jeg fikk også et ålreit resultat til slutt, selvom jeg ikke husker helt hva det endte på til slutt.

Etter rittet chilla jeg og OP litt i sola på kafen, mens junior gutter klassen kjørte, for det var han som var med meg på rittet. Litt bilder av det meget sunne kostholdet til Ole Petter. Hehe, nå blir han sint på meg ! 🙂 Men det var veldig koselig da.

IMG_4092

Neste rittet mitt på agendaen da var første Norges cup rittet i Skien. Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke favoriserer meg selv i det rittet. Jeg var faktisk ganske redd for å falle av feltet allerede første runden i «hoved-bakken». Jeg hadde en jobb for laget ute på andre runden, men jeg var redd jeg ikke kom til å være der. Heldigvis, selvom man ikke skal si dette, gikk det rolig opp første runden. Så jeg kom meg over den lange bakken. Andre runden stakk jeg i brudd, jeg ble vel ikke akkurat forsøkt å bli tatt igjen, men jeg hadde 1:30 i bunn av bakken og kunne kjøre mitt eget tempo opp bakken, etter å ha ligget i brudd i nesten 20 km. Det ante meg likevel at det kom til å bli kjørt opp bakken tredje runden. Omtrent samme runden som girvaieren min var i ferd med å ryke. Den røyk veldig sagte, og det gjorde at jeg hadde noen gir å gå på, men veldig få. Jeg var en tur bak på følgebilen, men å få mekket på sykkelen fungerte dårlig i med at det var vaieren som var i ferd med å ryke og man ikke kan justere det så mye bak. Så det endte med at jeg ikke hadde de letteste girene i bakken. Dette sammen med det lille rykket som ble satt i gang i bakken gjorde at det ble litt for tungt å følge for meg. Jeg endte i en andre pulje. Vi var ca 20 stk. I frontgruppa var det ti som kom avgårde. Det skjedde mye bak, og siste bakken på runde fem begynte det å bli ganske slutt i beina. Så jeg klarte rett å slett ikke mer, men etter å ha bidratt litt i rulla for å få litt fart i gruppa. Fikk jeg litt hjelp tilbake av Marie Omundsen. Jeg visste hun at hun er sterk på flatene og tenkte at hvis vi samarbeidet kunne vi komme oss opp igjen. Jeg ga alt jeg hadde for å holde hjulet hennes opp bakken. Det klarte jeg og vi kom oss opp sammen. JEg var helt kake, jeg hadde virkelig gitt alt for å komme opp igjen og beina gikk sånn omtrent ikke rundt. Jeg vil betegne det som to trestokker. Ingen liv igjen. Så jeg visste at hvis jeg skulle få en okei plassering måtte jeg åpne så langt fremme i feltet, så folk måtte ta igjen meg og ikke motsatt, som en liten fordel. Jeg gjorde det og havnet omtrent mitt i feltet. Det var sirup som F*** siste meterne der. Pesa sikkert som en hvalross, men jeg kom meg over. Ble til slutt 20 av omtrent 60 startende mener jeg å huske. Er ikke helt sikker på hvor mange som startet, men tror det var omtrent så mange. Var meget fornøyd med det, med tanke på at dette er mitt første år som senior, med kyssesyke i vinter altså meget dprlig grunnlag og i tillegg en løype som passer meg ytterst dårlig. Kermesset den helgen ble endte jeg på 7 plass, mens temporittet led en dårlig skjebne etter et enormt stress og dårlig oppvarming, hvor jeg endte med å bruke rittet som en god gjennomkjøring til fellesstarten i stedet.

IMG_4286

De neste rittene da var de rittene jeg tidligere nevnte syvende og åttende mai. Da var hele familien med ned å så på meg sykle. Det var da jeg fullførte mine to første UCI ritt, det ene ble jeg beste Swabo rytter på en 51 plass, av ish 200 da og. Det var det Marianne Vos rittet. Det andre rittet som var en del av lotto belgium cup ble jeg 61 av omtrent like mange startende. Jeg syns jo det er litt stas jeg da at jeg endelig har noen fullførte UCI ritt på CV-en hvis jeg sjekker procyclingstats kontoen min.

IMG_4473

IMG_4487

IMG_4482

IMG_4456

IMG_4445

Etter dette var det tilbake til Norge og Norgescup i Hamar. Tre etapper, et gateritt, en fellesstart med seks, syv gruspartier (om jeg husker rett) på runden og til slutt en tempo. Helgen gikk vel helt greit, jeg hadde hatt litt tunge bein i forkant og en masasjetime rett i forkant gjorde at jeg hadde ikke noe serlig bein å kjøre med. Gaterittet endte jeg på en åttende plass, helt greit, men min stivnende spurt ble et godt opptrekk for lagvennindene mine som tok gode plasseringer under rittet. På Fellesstarten var beina heelt døde, så jeg prøvde å gjennomføre oppgavene jeg skulle for laget. På tredjerunden kom jeg merklig nok likevel av gårde i solobrudd etter en 90graders sving ut på et grusparti, jeg tok det med ro i begynnelsen, men ettersom jeg ikke ble hentet inn kjørte jeg på litt mer. Hadde på det meste omtrentlig ett minutt. Ble hentet inn en runde før finish. Det fine var at i det jeg ble hentet inn gikk lagvennindene kontra, og slik holdt vi på til Vibeke kom avgårde på et veldig riktig tidspunkt, holdt inn og tok seieren. Utrolig morro og fortjent når det fungerer som det gjorde den dagen.

IMG_4529

13227467_993963090701656_7148917803150036300_o

IMG_4525

Etter tempoen i Hamar løsnet det litt i beina, nå de siste to ukene har jeg bare trent hjemme og fått lagt ned mye bra arbeid for videre i sesongen. Så skal jeg kjøre konkurranse onsdag 1 juni og søndag 5 juni. Rittet 5 juni er en del av lotto cycling cup og rittet skal streames live, så da hadde det vært kult om du ville følge med!

Skjermbilde 2016-06-01 kl. 22.01.59

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg kommer til å dele siden på fb-siden min slik at du kan klikke inn på siden og følge oppdatert info med link og sånn når det kommer ! 🙂

Noen bilder fra treningsperioden de siste to ukene;

IMG_4541

IMG_4689

IMG_4672

IMG_4690

IMG_4673

FullSizeRender

FullSizeRender 2

IMG_4539(endelig kom den nye sykkelen min!)

 

 

 

Legg igjen en kommentar

