Sesongen er over

Da er 2016 sesongen over for i år. Mitt første år som senior begynte med ikke så høye ambisjoner. Jeg kuttet sesongen i fjor på grunn av kyssesyke. Jeg begynte å trene 1 oktober. Da var det annen hver dag trening og maks i 30 minutter av gangen i 50% av makspuls. Det vil si at jeg ikke kunne løpe på turer, jeg begynte med å gå. Sånn trente vi meg opp ved å se på hvilepuls og registrere når kroppen responderte og jeg kunne ta neste skritt. Det tok mange måneder og grunnlaget ble ikke like bra som det pleier å være. Selv i Spaniasamlingen var jeg ikke i full trening og derfor satte jeg meg ikke de høyeste målene for denne sesongen.

Jeg vil likevel si at dette har vært en bra sesong. På vårklassikerne imponerte jeg meg selv. Selvom jeg ofte satt med en snittpuls mye høyere enn normalt så var det bra at jeg fikk til det jeg fikk til. Laget hadde heller ikke helt forventet det jeg presterte tror jeg. Samtidig har jeg klart å presse meg mye mer i år enn tidligere år og det er jo et positivt tegn. På vårparten fikk jeg ny puls også. 202 på et ritt er høyt for meg som hele tiden har kjørt etter min estimerte maks på 199. Nå er nok min estimerte maks litt høyere enn 202 også.

I begynnelsen av sesongen så kunne jeg ikke henge med inn i UCI rittene heller. Men etter som jeg kom utover i sesongen presterte jeg bedre og bedre. Så i Marianne Vos klassikeren «Rabobank 7-Dorpenomloop Aalburg» fikk jeg min første UCI plassering da ble jeg nummer 52. Dagen etter kom jeg på en 62 plass i Trofee Marten Wynants, et av flere ritt i den belgiske cupen arrangert av Lotto saudal «Lotto belgium cup». Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle kunne sitte så bra med allerede i år, og bidra med å hjelpe kapteinen i laget så mye. Da begynte min flytsone for i år. Den varte omtrent frem til Norgescupen i Sandnes.

skjermbilde-2016-09-27-kl-13-31-23

I Sandnes var jeg helt på topp. Det var da det rant over. Jeg kjente meg litt rar før start på gaterittet. Noe var veldig rart når jeg pustet. Jeg tenkte bare at jeg var nervøs. Men jeg pleier ikke være så nervøs, så det føltes veldig rart. Jeg fikk liksom ikke helt puste ordentlig. Likevel kjørte jeg noe av det bedre jeg har gjort under gaterittet i sandnes, og ble nummer 5. Det var vel årets beste startfelt på gateritt i Norge, så jeg er veldig fornøyd med den plasseringen. Jeg pusha meg så langt på det gaterittet at jeg var helt ødelagt etterpå. På nedkjøringen gikk det omtrent ikke fremmover. Og jeg kjente det snørte seg sammen på kvelden.

13987650_1464555140236594_4009670567151490456_o

Dagen etter våknet jeg med håvne mandler. Jeg var usikker på om et var seriøst eller ikke. Noen ganger funker det å trene med litt gruff, andre ganger går det veldig dårlig. Jeg tenkte å prøve, jeg var ikke tøff nok til å si nei. Jeg hadde verdens værste bein, og fikk ikke gjort noe for laget under rittet. Vi skulle passe på at Hitec ikke kom av gårde. Jeg ville vanligvis ikke latt det gå sånn som det gjorde i sandnes. Men jeg hadde ikke kropp til å stoppe det. Ute på siste runden kjenner jeg kroppen bare si stopp, og jeg tenker at dette er dumt. Så tenker jeg at jeg må legge det bak meg og være effektiv med skift og hvile når jeg kommer i mål. Men jeg kom ikke i mål. Jeg gikk ut i en av de siste svingene i nedover kjøringen, fordi jeg tenkte at jeg lå for dårlig ann i en ca. 10 plassering, og måtte satse nedover. Så jeg gambla alt. Og det gikk dårlig. Mellom 60 og 70 km/h hadde jeg da jeg traff en høy kant i enden av veien i en 90 graders sving. Siste jeg tenkte var «prøv å løfte fremhjulet. Jeg prøvde å hoppe, men det gikk dessverre utrolig dårlig. Jeg smalt hodet mot kanten på andre siden. Sprakk hjelmen og kjente med en gang at det var dette som var hjernerystelse. En sånn smerte i hodet har jeg aldri kjent på før. Jeg trodde likevel alt var bra så jeg ble ikke med ambulansen. Jeg var riktignok innom sykehuset en tur før jeg reiste hjem og fikk med meg info om hvordan man skal oppføre seg med en liten hjernerystelse. Det viser seg i ettertid at jeg husker mindre enn jeg først trodde også, men det er jo veldig normalt ved en hjernerystelse. Med alt frem og tilbake til sykehuset uten å få dusjet kjente jeg at jeg kom til å bli småsyk. Det ble jeg også, men jeg hadde nekt fra trening så lenge jeg hadde hodepine også, så det løste seg fint.

13735162_1228947343836868_151162654150569884_o

Det var vendepunktet for meg i år. Etter det har jeg slitt med å få til noe som helst. Og kroppen har ikke fungert som jeg ville. NM var mer flaut enn gøy og egentlig ville jeg bare hjem og få slappet av ordentlig. Jeg skippet tempoen mye på grunn av dette, jeg rakk ikke bli bra til gaterittet og fellesen heller. Og beina ville ikke stemme. Jeg la inn treningspesiode. Skulle egentlig legge opp til ladies. I stedet støttet jeg på en del utfordringer. Jeg fikk migreneanfall med aura. Det vil si at synet ditt blir påvirket i forkant av hodepinen. På et av rittene jeg kjørte som trening ble jeg hentet av ambulanse, for en reaksjon i magen. Ingen vet hvor og hva det kom av, men det var ekstremt vondt. Mange ting pekte mot at kroppen sa ifra. Jeg reiste til Olympiatoppen. Legen trodde kanskje dette var et lite tilbakeslag fra kyssesyken eller det at grunnlaget mitt fra vinteren viste at jeg ikke var i form til det jeg gjorde. Jeg vurderte å kutte sesongen etter Ladies tour. Som jeg bare måtte kjøre for å få ferdig viktige ritt. Det ble tungt, men akkurat da var jeg fornøyd med det jeg fikk til.

13975509_1463674120324696_9018474376211179397_o

Etter det ble det en lang tenkeprosess for meg. Hva skulle jeg gjøre? Jeg kjørte småritt og trente. Vurderte en liten stund. Før jeg bestemte meg for å legge opp til norgescupen i Bergen, men se bort fra tøffe lange ritt. Jeg kjørte et temporitt her og der og nøyde meg med det. Så gikk jeg for toppform i Bergen. Jeg fikk til å trene bra og kroppen responderte på trening igjen. Jeg la ned mye timer i begynnelsen og begynte å slippe opp mot Bergen. Jeg bommet litt den nest siste uken og fikk litt for mange timer. Det ødla litt og jeg prøvde alt jeg kunne å trene så lite som mulig før Bergen. Det gikk jo ganske greit for jeg presterte mye bedre i Bergen enn jeg har gjort på lenge. Spesielt tempoen ble en aha-opplevelse. Jeg fant en ny sittestilling på tempoen som gjorde at jeg tro mye mer watt enn tidligere. Det var så enkelt som at jeg faktisk skulle lengre bak på setet. Jeg kjørte kjempebra på den tempoen. Fellesen kjente jeg tempoen, og det ble tøft når det ble støtet i bakkene, men jeg klarte å komme meg opp gang på gang, frem til nest siste runde. Da var det totalt tomt. Jeg fikk fullføre som siste rytter. Noe jeg kan love var tungt i motvinden. Men jeg var fornøyd, fordi det var bare 11 andre som fullførte rittet. Og jeg kom ca midt i av de som startet. Det var også en opptur i forhold til hva jeg presterte tidligere selvom jeg kjente jo beina etter tempoen.

13988132_1463294927029282_7707592376087734770_o

Jeg vil likevel si at jeg tar offseason med en liten opptur. Jeg har hatt en bra sesong tross noen nedturer underveis. Man har gode å dårlige perioder uansett hvor god man er. Mine dårlige og gode perioder har kanskje vært høyere å lavere enn normalt på grunn av at jeg mangler grunnlaget fra vinteren, som man kjenner mot andre del av sesongen. Men det gir masse motivasjon at jeg har taklet seniornivået på måten jeg har gjort. Og jeg tar med meg alle opplevelsene og erfaringene inn i neste sesong, med håp om å hevde meg litt bedre og få trent godt gjennom hele vinteren.

13988049_1463233510368757_442054073041914272_o

Nå begynner et litt annet eventyr for meg. Jeg har gått ut av NTG og har så langt valgt å ikke gå rett inn på videre studier. Jeg har funnet meg jobb og skal lære meg Nederlandsk. Utenom det skal jeg bare satse på sykkelen. Jeg skal legge meg opp penger til å bo i Nederland i sesongen. Jeg skal teste dette og se hvordan det fungerer. Jeg har lyst til å ta sjansen mens jeg er ung og har muligheten. Studier kan jeg også ta igjen senere.

 

Legg igjen en kommentar

