Et Lite Eventyr..

Et lite innlegg om hverdagen som fulltidssyklist etter en samling på Gran Canaria.

Som fulltidssyklist har jeg mange dager alene. Mye av treningene foregår på dagtid da de fleste enten har studier eller jobb. Hverdagen går inn i en fast rutine der du står opp, spiser, går ut å trener, sover igjen, for så å spise mer. Man blir etter hvert så programert inn på det, at man blir en maskin. Man glemmer å tenke og føle. Man bare gjennomfører. Det er mange tøffe dager når du går ut i en grad og sludd for å kjøre langtur.

FullSizeRender 26 2.jpg

Mange velger å splitte opp denne tunge perioden med samlinger i sydligere strøk, med landeveissykkelen. Meg selv inkludert. I år gikk turen til Gran Canaria. En relativt kuppert øy i Middelhavet, vest for Sahara. Martine, ei god venninne av meg, hadde planlagt en tur sammen med to gutter fra Team Fixit. Marius og Ken-Levi. Jeg ble med på denne turen. Vi fløy ned andre desember. En fem timers flytur gikk raskt sammen med den livlige gjengen. Når vi kom frem, sjekket vi inn i en leilighet med kjøkken, bad og stue. Jentene på et rom og gutta på et annet. Etter det har dagene bare flydd forbi. Vi byttet på å lage middager hjemme, men vi har også undt oss å gå ut en gang i blandt. Grove tacolefser fylt med egg og salat, kanskje skinke eller kjøttdeig for å piffe retten opp, ble fort en slager.

fullsizerender-31

Vi har kjørt mange mil hver dag. Og treningen splittet seg opp i perioder på fire dager av gangen, for så å ha en hviledag. Det kan kanskje høres utrolig tungt å kjedelig ut for noen å sykle 5-6 timer om dagen, hvis du ikke kjenner til sporten, men det er kanskje noe av det mer sosiale man kan gjøre. Vi skravler på hele turen og innimellom unner vi oss også en aldri så liten kaffestopp. Med topp vær på tjue til tjuefem grader og en koslig gruppe, blir turene bare en fryd. Lange klatringer på to timer blir en vane og du tenker ikke over at tiden flyr. Gran Canaria har utrolig mye fin natur å by på, man blir aldri lei av utsikten fra sykkelsetet. Det er da tankene vandrer, og du oppdager hvor priveligert du faktisk er.

fullsizerender-26

fullsizerender-10

Fordi det er så mange nordmenn nedover på sykkelen, er det alltid mange å trene med. Det blir også mye sosialt utenom treningene. Vi har spist gode middager, drukket litervis med cappuchino med krem, og funnet på mye sprell. Dette er uten tvil den beste samlingen jeg noen gang har vært på. Og selvom jeg har trent over femti timer siste to ukene, har jeg ledd mer enn på noen samling tidligere.

fullsizerender-7

fullsizerender-19

img_7479-2

Nå reiser jeg hjem etter to uker på øya. Da blir det tilbake til familien min hjemme, som jeg gleder meg utrolig mye til å se igjen. Selvom jeg kommer til å savne alle jeg har vært på tur med, eller møtt på underveis. Dette har virkelig vært en tur jeg kommer til å huske.

fullsizerender-11

Legg igjen en kommentar

